Talövningar.

Talövningar gör Hugo jättetrött


Hugo var 3 dagar ung när jag började med hans talövningar. Dessa upprepas ca: var tredje dag som träning (Max 15 minuter) och lite då och då utöver det. Nedan beskriver jag formen för övningarna.

Resultatet är svårt att beskriva då vi inte har något att jämföra med, men Hugo är verkligen med, han älskar sina talövningar, han härmas, han blir exhalterad och glad, skrattar och busar när vi gör dom. Det märks verkligen att han uppskattar det.


Jag valde att jobba med inlärning av VOKALERNA O,A Och I, i en kombination av alla KONSONANTER i denna ordningen:

M
P
D
H
L
G
V


Och sen resten som det faller sig i ramsbildningarna.

En talövningssession upprepar alltid max 3 olika ordföljder X 3, Tex:

MA MA MA, MO,MO,MO, MI MI MI.

PA PA PA, PO PO PO, PI PI PI

DA DA DA, DO DO DO, DI DI DI.

Jag är noga med att alltid börja med dessa 3, ursprungliga ramsorna för att återkoppla till något innan jag utökar. Som längst har vi jobbat i 15 minuter. Mer är inte lönt och blir inte funktionellt.
Jag är också noga med hur jag formar min mun. Han har stenkoll på hur jag rör munnen och jag ser på hans reaktion om jag slarvar, då ändrar han ansiktsuttryck direkt. Han verkar vilja se noga uttalade ord.

Ljud.

Vi jobbar också med ljud och andra formationer med mun och tunga. Tungan tränas massor.
Pussmun (att pussa med ljud) ca 10 ggr vid varje träningstillfälle. Detta var det första han lärde sig att härma.

Smackande med tungan mot gummen, detta införde jag vid 3 månaders ålder, detta har han svårt för men vill, och lyckas med ibland. Ungefär 10 upprepningar även på detta.

Formationen för Vokal och Konsonantövningarna ovan utan ljud, endast för att träna läpparna, i slow motion och så länge han följer med blicken och är aktiv i sitt härmande.

Så, detta är de 4 olika talövningarna vi gör än sålänge, när han nu nått åldern av 5 1/2 Månad.

På tur är resten av vokalerna och fysisk träning i kombination med hela vardagliga ord. Kombinationen är viktig för kordinationen.

Vi har börjat smygträna med våra namn, först och främst hans eget.

Kanske Logopeden godkänner vårt träningsprogram, kanske har hon ett bättre, kanske kan vi kombinera det. Det ska bli spännande att se vad hon har att erbjuda när vi väl kommer dit.

För en vecka sedan, mitt i en talövning rullade Hugo för första gången från rygg till mage åt Höger! Och nu rullar han åt båda håll men föredrar fortfarande att rulla åt vänster.

Talövningarna som kommer att inträda när jag upplever resultat på denna grunden och arbetet är den klassiska inlärningen, vilken jag kommer att införa oavsett ålder på honom. Här går jag endast efter resultat på ovanstående 3X3 - Övningar. När han härmar de flytande, då kopplas detta in:

Grundläggande Svenska

ARTIKULERAD JOIN UP

När Hugo var 5 månader började vi integrera "Artikulerad Join up"

Om man har häst är vetskapen om Join Up tämligen känd och utbredd som hanteringsmetod.

Inom Artikulering tror jag inte den modellen är lika påtagligt vid.

Vad menas med Join up?

Uttrycket har jag hämtat från Hästträning helt enkelt. Ett sätt att hantera och manövrera hästens rörelser samt att vinna respekt som ledare för en övning, en situation, en individ och ett i många fall, liv.

Respekt inom Hästträningen handlar inte om att "Sätta sig i respekt genom att våldamt härska"

Respekt inom hästträningen handlar om att ödmkjukt sätta sig in i den andra individens olika mönster och på så vis kunna kordinera eller kordineras utifrån den gemensamma faktorn, Jag leder, eller följer.

Man skulle lätt kunna kalla det för spegelträning om man ville det.

"Att Join up" betyder, om man ska finkika på detaljer, att hänga med på någon annans rörelse för att jag litar på den individens förmåga att leda mig rätt.

Hur kan detta vara av vikt vid artikulation?

Under tiden vi övat med Hugo har jag märkt att han hakar upp sig och registrerar de mest minimala förändringarna i mina ansiktsmuskler, mina ögons riktning och min tungas synliga rörelser. Detta uppmärksammar jag då det med extrem tydlighet syns att han hakar på, minsta lilla av mina förändringar, viket betyder att han helt enkelt härmar mig.

Inget konstigt i det, alls, för det är ju så vi lär oss, vi gör som företrädesvis, våra föräldrar gör.

Inlärning genom härmning är ju inget nytt eller konstigt, det vi kan lära oss i det är att medvetandegöra processen.

"Att haka på" "Att Joina" "Join up"
Exempel:
Mitt i talövningarna där jag gör olika formationer och låter olika ljud komma ur min mun, precis när jag upplever att han är som mest uppmärksam, precis då, börjar jag härma honom istället.

Vad händer då?

Just Hugo är extremt "med" och börjar genast göra överdrivet mycket rörelser med munnen och ansiktet, ögonen far runt men har samtidigt stenkoll på mig och mina rörelser.

Han stannar upp ibland, för att i rasande fart göra en massa nya rörelser och formationer och det Är inte lätt att hålla sig för gapskratt. Voila! Vi har ett språk, vi kommunicerar och han älskar det, han leder vår komunikation.

Plötsligt släpper jag Härmningen. Gör en paus med helt neutralt ansikte. Han stannar också upp, tittar förväntansfullt på mig, provar att göra en rörelse eller fomation med munnen för att se om jag hänger på igen, och, när jag ser och känner att hans anspänning är på topp och att han inom en sekund kommer att tappa fokus och intresse på mig, precis DÅ, Börjar jag göra talövningar igen, och vips, han hänger på och härmar exceptionellt bra.

Denna typen börjar vi nu vid 7 månaders ålder att integrera vid varje talövningssesion.

Känslan.. av en funktionell Join up övning är när ytterligheterna (Deltagarna) kan liknas vid ändarna av ett gummiband och mittdelen av gummibandet är centrum mellan de två deltagarna.

Om något förändras i ena änden händer det också något i anadra änden. Denna serie av rörelser ska vara så synkronicerad att det ska kännas som en endaste gemensam rörelse. Då blir rörelsen som mest funktionell och befäst.

En Trevlig Gummibandskänsla:
FILM