fredag 22 december 2017

Tillhöra



Just vid storhelger blir det så tydligt. Att ensam hålla julstämningen uppe. Det är inte min jul med småttisarna men jag har lyckats förhandla mig till extra tid ändå. Om man inte bryr sig om jul eller andra storhelger kvittar det ju, men jag gillar att fira, Att mysa och förbereda. Att dela det med någon.

Det är mycket som ställts på sin spets den senaste tiden. Hela året har varit så men just nu så är den röda tråden bort från gammalt väldigt, väldigt tydlig. Jag lyssnar kanske mer på vad jag vill. För jag upplever massor av vad jag inte vill. Och inte kan.

Det finns också drömmar. Förhoppningar och längtan. Som en god vän sa, nästa år ska fan mitt största bekymmer bli vilken färg jag ska ha på bikinin ;)

Året har serverat mig en del överraskningar. Att bli träslöjdslärare är en av dom. Var kom det ifrån? När startade den önskan?

Så spännande att se bakåt och minnas vad jag bestämt mig för.

Nyår blir stilla mys här med dom små. Lång härlig promenad i morse medan solen gick upp med tankar om just nyår.

Ikväll är det stjärnklart. En stund under himlen i varmt bad gör gott för själen. Imorgon är lillejul. För många år sedan var det nästan den viktigaste dagen, när all färdig mat skulle testas inför julafton. De sista klapparna skulle slås in medan vi drack glögg och granen skulle kläs. Dammsugaren skulle dras ett varv på kvällen och godiset delas upp. Jag saknar det. Jag saknar den känslan och visst kan jag arrangera det själv, men det blir inte samma sak.

Så, ja, jag tycker om traditioner och jag vill föra dom vidare till mina barn och när dom är här varannan jul så gör vi sådant. Men dom år som är ensamma, då ekar det extra tomt.

Så. Imorgon ska jag dricka glögg, slå in julklappar och lyssna på julmusik :-)

Vilken är din favoritjulmusik?

/Carola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar