torsdag 3 november 2011

Hand i Hand.



Kordinationsträningen kan innebära nästan vad som helst under de vardagliga bestyren. Funktionell träning för bebisar ser ju såklart lite annorlunda ut än för de lite äldre barnen eller vuxna, helt enkelt för att vi har olika förutsättningar.

Enklast har varit att addera medveten funktionalitet i det helt vanliga, att inte göra några speciella träningstimmar av det hela, inga svettband eller Nike-skor utan endast och enbart medvetandegöra, förbättra och förfina det som redan är.

Just nu förbereder jag Hugo för att i framtiden kunna göra klappövningar och klappramsor. Det använder jag till Hyperaktiva och Dyslektiska barn i deras kordinationsträning. Att införa det redan nu är både onödigt och omöjligt men att lägga grunden tror jag är briljant, då klappramsorna är superbra verktyg.

*Klappramsor är när man sitter mitt emot varandra, klappar i takt, med sina egna händer, mot och på sin motparts händer och eventuellt rimmr en ramsa samtidigt*

För att kunna utföra dessa klappningar behövs en öppen hand. Bebisar över lag sluter sina händer om de får en fysisk retning eller beröring. Vips så sluter de handen.

Viktigt här är att inte gå emot motstånd. Sålänge Hugo visat motstånd mot att öppna handen mer än en sekund har jag låtit det bero. Nu när han 5 1/2 månad ung visar att han gärna låter hela sin handflata vila i min handflata påbörjar jag den grundläggande träningen. Att möta min hand tex. i High Five.


Båda händerna måste aktiveras, oavsett om han blir högerhänt, vänsterhänt eller ambidext (Som Jag) så måste båda händerna aktiveras.

Funktionell träning för att öka kordinationen har med hjärnans funktion att göra, båda förstärker varandra.



Steg 1, är alltså High Five om än på bebisnivå. Innebärandes att han med egen vilja, ska klappa till min handflata med sin handflata med helt öppen hand. För att detta så småningom ska resultera i att vi kan sitta mitt emot varandra och utföra klappramsor, som i sig är väldigt bra för kordinationen.

Detta har jag nu aktivt jobbat med i ca: en vecka. Jag poängterar igen att inget motstånd får uppstå, då är han inte mogen för det. Ungefär 2-3 minuters träning var/varannan dag med detta har jag adderat till hans vanliga funktionella träning.

High Five på det!

/Carola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar