lördag 22 oktober 2011

Förståndigt.


Förståndshandikapp.Också kallat Mental Retardation i modern tid. Gillas eller ogillas det uttrycket? Nja. Inte va?

En människa med ett begränsat förstånd ligger mätbart under 70 på IQ - skalan. Efter en massa undersökningar i barnets liv stämplas slutligen detta och för att LSS (Lagen om stöd och service) ska kunna gälla ligger man helt enkelt inte över 70. punkt.

En Normalbegåvad människa ligger på upp till 115 på samma skala.

Förståndshandikapp Kan inte snyggas till. Jag tror att hoppet hos de flesta medvetna föräldrar drar till med några överväxlar redan i tidigt stadie. Mitt barn. Vårt barn ska inte bli som andra, för han/hon ska vara exemplet som överträffar verkligheten!

Yeah Right. Spelar noll roll enligt lagboken. Över 70 lär barnet inte hamna på i papperna ändå.


Vilken Tur att verkligheten är en annan skådeplats än lagboken.
För vad spelar en skala för roll när det är den personliga individen som räknas?

Och vad gillar ni denna bilden då? Tänk vad man lär sig på internet.
En flicka med utvecklingsstörning
Jomensåatt....

Det förstår vi ju. Det är precis SÅ en flicka med utvecklingstörning ser ut!


Jag är berikat med ett barn. Han har Downs Syndrom. Trisomi 21.
Han har ett flexibelt förstånd. Han är förståndsflexibel. Tror jag.
Har jag lärt mig. Bör han vara i alla fall. Under 70 på skalan ska han ligga. Annars får vi inte tillgång till LSS.
Viktigt.

/Carola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar